Teknik nak dapat wang dengan pantas di internet

Kita akan teruskan perbincangan kita berkenaan Langkah
Pertama Dalam IM.

Sebelum ini saya ada nyatakan 3 perkara yang buat masa
ini anda harus fahami ialah (dipetik daripada email yang
lepas) :


1. Fahami 'overall picture' dunia IM itu sendiri
2. Kenali model-model perniagaan dalam IM
3. Tetapkan pilihan peluang penjanaan wang di internet untuk
anda bergiat lebih serius


Baiklah, mari kita pergi kepada perkara yang pertama
iaitu memahami 'overall picture' dunia IM.

Selama saya melibatkan diri dalam bidang perniagaan dan
pemasaran di internet, saya telah dapati dunia penjanaan wang
melalui di internet ini terbahagi kepada 2 kategori yang besar.

Kategori yang pertama ialah "Make Money Online" (Buat duit di
internet) & yang kedua ialah "Build a Real Internet Business" (Bina
perniagaan internet yang sebenar).

Sebagai seorang IM, walau apa pun yang kita lakukan di
internet dalam usaha kita menjana pendapatan melaluinya,
kita haruslah tahu membezakan kedua-duanya dengan jelas.

Untuk kategori pertama iaitu "Make Money Online"
ia bermaksud anda hanya boleh mendapatkan duit dari internet
jika anda melakukan kerja, hasil usaha anda dengan keras
secara terus dan berulang-ulang.

Konsep ini sama sahaja jika anda makan gaji. Anda lakukan
promosi, gunakan teknik-teknik yang terbaru dan terhangat
di pasaran, seterusnya anda berpotensi untuk mendapatkan
wang melalui internet.

Pepatah mengatakan "You trade your time for money".

Sebagai contoh affiliate dan AdSense. Kedua-dua contoh ini
adalah cara penjanaan wang melalui internet di bawah kategori
"Make Money Online".

Tak mustahil untuk anda mendapatkan komisyen daripada
hasil penjualan produk-produk affiliate dalam masa yang lebih
singkat.

Make Money Online ini lebih bersifat jangka masa yang singkat
dalam penjaanaan wang di internet.

Contoh yang pernah saya lakukan, dulu saya pernah mempromosikan
suatu produk digital yang berharaga RM30, kemudian saya
tawarkan rebate sebanyak RM10 kepada pembeli yang membeli
melalui link affiliate saya. Saya hanya melakukan promosi ini
di forum WangCyber.com

Pada keesokkan harinya, dah ada orang yang membeli melalui
link affiliate saya.

Tak percaya, anda boleh cuba aplikasikan teknik ini di forum
Wangcyber tu, sure jadi punya :-)

Selain itu, saya juga pernah menjalankan kerja-kerja freelancing
(menyediakan perkhidmatan bebas) di internet. Ini juga salah-satu
daripada teknik penjanaan 'wang pantas' di internet.

Boleh dikatakan lah juga cara ini adalah cara yang menjamin
untuk anda mendapatkan wang melalui internet. Kira confirm
dapat duit punya lah. Jika anda buat kerja seperti apa
yang diminta oleh pelanggan.

Jika anda ingat lagi di laman biodata saya, ada saya nyatakan
saya pernah menyediakan perkhidmatan translation. Saya
menyediakan perkhidmatan menterjemah artikel-artikel dan ebook
berbahasa Inggeris ke bahasa Malaysia.

Tetapi sekarang saya dah tak buat lagi servis tersebut.

Menyediakan perkhidmatan menterjemah ini merupakan
salah-satu daripada perkhidmatan yang mempunyai permintaan
yang tinggi di internet. Selain itu anda juga boleh menyediakan
perkhidmatan design laman web atau grafik.

Untuk kerja-kerja freelancing ini, anda memerlukan bakat.
Tak da bakat? Tak apa, bakat tu kan boleh diasah. Betul tak.

Kesimpulan yang boleh kita buat melalui kategori "Make Money
Online" atau buat duit di internet adalah ia bersifat jangka masa
singkat atau sama sahaja konsep dengan kerja makan gaji, selagi
anda buat kerja secara terus, selagi itulah anda berpotensi
untuk menjana duit di internet.

Kategori buat duit di internet (Make Money Online) ini juga
boleh saya klasifikasikan di bawah pendapatan aktif
(tentu anda ingat lagi mengenai perkara ini yang telah saya
kongsikan dalam ebook Rahsia 15 Strategi PLR Terbongkar
saya tu mukasurat 43. Pendapatan aktif VS. pendapatan pasif)

Ok, setakat ini sahaja email saya pada kali ini, pada email
seterusnya kita akan membincangkan pula mengenai membina
perniagaan internet yang sebenar (build a real internet business).





Sahabat Digital Anda,
Khairul Hazwan
http://perniagaandigital.com

No comments: